STRONA GŁÓWNA         
DM PEKAO         
CDM PEKAO SA         
ANALIZY PEKAO         
BANK PEKAO SA         
Bank Pekao

PKN: Orlen zawalczy o słowackich kierowców, Poniedziałek, 15 kwietnia (13:29)

PKN Orlen uruchomił swoją pierwszą stację paliwową na Słowacji, przy granicy z Czechami, pod marką Benzina. Do końca roku słowacka sieć koncernu ma liczyć 10 punktów, ale to dopiero początek rozwoju w tym kraju.

- Wchodzimy na nowy rynek, ale jest on nam bliski i dobrze znany pod kątem oczekiwań konsumenckich i otoczenia konkurencyjnego. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie i kompetencje oraz atrakcyjna, szeroka oferta obejmująca także produkty i usługi pozapaliwowe, połączona z silną i rozpoznawalną marką, jaką jest Benzina, zapewnią nam sukces również na Słowacji - mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Na słowackich stacjach będą sprzedawane głównie paliwa z grupy PKN Orlen. Z kolei w ofercie pozapaliwowej znajdą się zarówno produkty z Polski, jak i z Czech.

Zanim płocki koncern zdecydował się wejść na ten rynek, przeprowadził szereg analiz. Wynikało z nich, że zachowania konsumentów w Czechach i na Słowacji są zbliżone. Na rynku słowackim działa obecnie ok. 900 stacji paliw, z czego blisko połowa zarządzana jest przez trzech największych operatorów.

Tomasz Wiatrak, odpowiedzialny za działalność detaliczną Unipetrolu wchodzącego w skład grupy Orlenu, zapewnia, że inwestycje w segmencie detalicznym na Słowacji są traktowane jako projekt długofalowy. Spółka stopniowo chce zwiększać zwój udział w tym rynku, by stać się istotnym graczem. PKN informuje, że jest otwarty na przejęcia większych lub mniejszych sieci. Będzie też oferował współpracę franczyzową małym operatorom.

Marka Benzina jest rozpoznawalna przez dwie trzecie słowackich kierowców. Brand ten powstał w 1953 roku, jeszcze w Czechosłowacji. Po 1989 roku Benzina została sprywatyzowana. Obecnie, w ramach grupy Orlen, wraca na Słowację jako lider rynku czeskiego, gdzie prowadzi 412 stacji paliw, kontrolując blisko 25 proc. tamtejszego rynku.

Orlen, poza Polską, gdzie jego sieć liczy 1790 punktów, posiada 582 stacje w Niemczech, 409 w Czechach i 25 na Litwie. Spółka nie wyklucza wchodzenia na kolejne nowe rynki, jeśli pojawią się dobre okazje.

morb