STRONA GŁÓWNA         
DM PEKAO         
DM PEKAO (DAWNIEJ CDM PEKAO S.A.)         
ANALIZY PEKAO         
BANK PEKAO SA         
Bank Pekao

SKA: Sezon z lepszymi wynikami, Czwartek, 28 listopada (10:10)

W III kwartale 2019 roku Grupa Kapitałowa Śnieżka wypracowała wyższe przychody ze sprzedaży i zyski niż rok wcześniej - przede wszystkim dzięki sprzyjającej koniunkturze na rynku farb dekoracyjnych w Polsce oraz konsolidacji wyników Poli-Farbe na Węgrzech. Równolegle Śnieżka kontynuowała cykl inwestycyjny, największy w swojej historii.

W III kwartale 2019 roku, na który przypada druga, letnia część sezonu remontowo-budowlanego, Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła 246,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (+33,7 proc. r/r), 51,4 mln zł zysku EBITDA (+33,3 proc. r/r) oraz prawie 36 mln zł zysku netto (+34,5 proc. r/r). Zysk przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 33,8 mln zł i był o 29,6 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Wypracowane w ciągu tych miesięcy rezultaty przełożyły się pozytywnie na wyniki Grupy za trzy kwartały 2019 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w tym okresie wyniosły 575,6 mln zł i były o 18,8 proc. wyższe w porównaniu do poprzedniego roku.

- Tegoroczny sezon przyniósł kontynuację pozytywnych dla Śnieżki trendów, które obserwujemy już od dłuższego czasu. W Polsce nasi klienci coraz częściej decydują się za zakup farb i lakierów z segmentu premium, w tym naszych marek Magnat oraz Vidaron. Odnotowujemy również wyższy popyt na produkty ze średniej półki cenowej, które oferujemy m.in. pod marką Śnieżka - komentuje wyniki Piotr Mikrut, prezes FFiL Śnieżka SA. - Stopniowe przechodzenie konsumentów w kierunku produktów droższych, bardziej ekologicznych, z mniejszą ilością lotnych związków organicznych coraz wyraźniej widać także na Węgrzech, obecnie naszym drugim największym rynku - dodaje.

Największy udział w skonsolidowanym wyniku Grupy za trzy kwartały 2019 roku miały przychody ze sprzedaży osiągnięte w Polsce, które wzrosły o 4,8 proc., do 393,9 mln zł i miały 68 proc. udziału w łącznych przychodach. Istotny wpływ na zwiększenie sprzedaży w tym okresie miało powiększenie się grupy kapitałowej o węgierską spółkę produkcyjną Poli-Farbe Vegyipari Kft. i jej spółki zależne w Rumunii i na Słowacji prowadzące działalność handlową. Przychody Grupy wypracowane na Węgrzech (po konsolidacji wyników Poli-Farbe od 15 maja br.) wyniosły 71,6 mln zł. Na koniec września br. udział węgierskiego rynku w skonsolidowanych przychodach wzrósł do 12,4 proc., ale docelowo może przekroczyć 20 proc.

Na Ukrainie i Białorusi - pozostałych kluczowych rynkach Grupy - przychody ze sprzedaży po trzech kwartałach 2019 roku były: nieznacznie wyższe na rynku ukraińskim (+0,3 proc. r/r) oraz niższe na rynku białoruskim (-2,4 proc. r/r) niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Od początku roku, tj. w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2019 roku, Grupa zanotowała wyższe zyski: zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 246,8 mln zł (+21,3 proc. r/r), zysk na działalności operacyjnej (EBIT) w wysokości 87,0 mln zł (+7,0 proc. r/r), wynik EBITDA w wysokości 105,8 mln zł (+11,3 proc. r/r), oraz skonsolidowany zysk netto w wysokości 70,4 mln zł (+9,1 proc. r/r). Jednocześnie - ze względu na wyższe koszty - Śnieżka osiągnęła niższe marże niż rok wcześniej, za wyjątkiem marży brutto na sprzedaży, która wzrosła do wysokości 42,9 proc.

Po trzech kwartałach 2019 roku nakłady inwestycyjne w Grupie Kapitałowej Śnieżka wyniosły 139,6 mln zł, tj. były o 171,9 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ub.r.

W samym tylko III kwartale 2019 roku Grupa wydała na rozwój 23,4 mln zł, kontynuując modernizację i rozbudowę linii produkcyjnych, usprawnienie procesów magazynowania oraz optymalizację kosztów wytwarzania w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce. Prace w tym zakresie są bliskie ukończenia. Do końca 2019 roku planowane jest zakończenie modernizacji (w tym automatyzacji) i rozbudowy linii do produkcji farb kolorowych w zakładzie Lubzinie, a w I kwartale 2020 roku - farb białych w Pustkowie (oba zakłady są zlokalizowane w województwie podkarpackim).

Na początku 2020 roku powinny zakończyć się także główne wdrożenia zaplanowane w ramach transformacji cyfrowej Change IT, która ma zapewnić Śnieżce kolejne przewagi konkurencyjne w zakresie nowoczesnych metod zarządzania sprzedażą oraz relacjami z klientem.

Ponadto w III kwartale ruszyła budowa nowoczesnego Centrum Logistycznego w Zawadzie k. Dębicy, które pozwoli na szybsze i tańsze zaopatrywanie rynku w produkty Śnieżki. Planowany koszt budowy I etapu, tj. hali magazynowej, to prawie 77 mln zł. Nowy obiekt o łącznej powierzchni ponad 44 tys. m2 ma zostać oddany do użytku w I kwartale 2022 roku. Docelowo przejmie on funkcje obecnych magazynów.

Łączna wartość inwestycji zaplanowanych na lata 2018-2022 może wynieść ponad 300 mln zł.

KM