STRONA GŁÓWNA         
BM PEKAO         
BM PEKAO (DAWNIEJ CDM PEKAO S.A.)         
ANALIZY PEKAO         
BANK PEKAO SA         
Bank Pekao

NEU: Dynamiczny wzrost liczby uczestników programów rynkowych NEUCA i wyższe zyski w trzecim kwartale 2019 r., Środa, 13 listopada 2019 (16:31)

Grupa w trzecim kwartale 2019 r. umocniła pozycję lidera rynku hurtu aptecznego w segmencie aptek niezależnych zwiększając udziały do 32,1 proc. czyli o 0,6 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Łączne udziały wyniosły 28,6 proc.
i były na zbliżonym poziomie jak przed rokiem.

* W trzecim kwartale NEUCA zwiększyła przychody ze sprzedaży o 7 proc. do ponad 2 mld zł. Dzięki temu po dziewięciu miesiącach 2019 r. przychody osiągnęły poziom 6,13 mld zł, o 6 proc. wyższy niż przed rokiem.

* Rosnącą popularnością cieszyła się oferta programów rynkowych NEUCA. Do najbardziej zaawansowanych programów Partner+ i IPRA należy już blisko 2100 aptek (23 proc. aptek niezależnych działających w Polsce). Od początku roku przystąpiło do nich blisko 900 nowych uczestników.

* NEUCA sukcesywnie zwiększa skalę działalności w biznesach skierowanych do pacjenta. Łącznie przychodnie, badania kliniczne oraz telemedycyna zwiększyły po trzech kwartałach 2019 roku przychody o 30 proc. do 114 mln zł.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. biznesy pacjenckie wypracowały 12,2 mln zł zysku operacyjnego czyli o 73 proc. więcej niż przed rokiem.

* Grupa po trzech kwartałach 2019 r. wypracowała 93,9 mln zł zysku bez zdarzeń jednorazowych czyli o 31 proc. więcej niż przed rokiem. W samym trzecim kwartale NEUCA poprawiła zysk netto oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych o 18 proc. wypracowując blisko 28 mln złotych.

NEUCA systematycznie pracuje nad umocnieniem swojej pozycji na rynku ochrony zdrowia poprzez wdrażenie swojej strategii. Miernikiem skuteczności tych działań jest poziom satysfakcji klienta oceniany przez wewnętrzne badania, jak i niezależną firmę IQVIA. W trzecim kwartałe kolejny okres z rzędu Grupa utrzymała istotną przewagę we wszystkich badanych kategoriach nad największymi konkurentami a także średnią oceną małych i średnich hurtownii.

Takie wyniki pozwalają na budowanie coraz większego zaufania ze strony właścicieli aptek, które mierzone jest wskaźnikiem Net Promoter Score. Jego poziom świadczy o tym, że od początku tego roku NEUCA jest najchętniej polecaną hurtownią na rynku. Wysoki NPS sprawia z kolei, że coraz więcej aptek przystepuje do programów rynkowych Grupy: Partner+ i IPRA. Te inicjatywy pomagają aptekarzom lepiej funkcjonować na tle konkurencji i pozytywnie wpływają na osiągane przez nich marże. Rosnąca popularność programów rynkowych przekłada się również na poprawę wyników NEUCA.

Programy rynkowe mają też duże znaczenie w kontekście budowy wyniku segmentu marek własnych. Produkty Apteo, Genoptim, Cera+ i Kic Kic stają się coraz bardziej popularne nie tylko wśród uczestników inicjatyw Grupy. Po trzech kwartałach sprzedaż do aptek w tym segmencie wyniosła prawie 112 mln zł i wzrosła o 7 proc proc. Równolegle poprawiają się wyniki finansowe Synoptis Pharma, spółki odpowiedzialnej za rozwój marek własnych. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. segment wygenerował blisko 35 mln zł zysku operacyjnego o 14 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Oznacza to, że marki własne odpowiadają już za ponad 25 proc. zysku operacyjnego całej Grupy. W budowie wyniku NEUCA coraz większe znaczenie mają też biznesy pacjenckie. Po trzech kwartałach łączne przychody przychodni lekarskich, badań klinicznych i telemedycyny wzrosły o 30 proc. do 114 mln zł. Na poziomie zysku operacyjnego po trzech kwartałach 2019 segment wypracował ponad 12 mln zł

o 73 proc. więcej niż przed rokiem.

Kompetencje zdobywane w biznesach pacjenckich pozwalają Grupie wzbogacić także ofertę dla producentów. Przykładem zainteresowania taką ofertą jest przejęcie przez NEUCA od firmy Johnson&Johnson dystrybucji i marketingu produktów dla diabetyków One Touch. Na rynku o wartości 450 mln zł rocznie paski testowe do glukometrów marki One Touch zajmują obecnie 3-cie miejsce.

- W trzecim kwartale udowodniliśmy jak realizacja naszej strategii przekłada się na umocnienie naszej pozycji rynkowej, a poprzez to zwiększenie wyniku i budowę wartości firmy. Osiągamy bardzo dobre wyniki w badaniach satysfakcji klientów. Od trzech kwartałów jesteśmy najchętniej polecaną przez farmaceutów hurtownią w Polsce. Dzięki temu pozyskujemy do naszych programów kolejne apteki. W tych najbardziej zaawansowanych uczestniczy już 23 proc. aptek niezależnych w kraju. To oczywiście umacnia naszą pozycję w segmencie aptek niezależnych, co pozwala na zwiększenie przychodów. Wraz z powiększającą się skalą biznesu dbamy o efektywność, dzięki czemu nasze koszty sprzedaży i zarządu spadają. Wszystkie te czynniki wpływają na nasze rosnące zyski. Po trzech kwartałach zrealizowaliśmy wynik netto zbliżony do tego, który wypracowaliśmy w 2018 r. Dlatego jesteśmy niemal pewni poprawy wyniku w całym roku - mówi Piotr Sucharski, Prezes NEUCA.

- - - - - -

NEUCA jest firmą działającą na rynku ochrony zdrowia, łączącą jego kluczowe obszary. Jej udziały w rynku hurtu aptecznego w trzecim kwartale 2019 r. wyniosły blisko 29 proc proc. Leki dystrybuowane przez spółkę pochodzą od kilkuset producentów z całego świata. Grupa poprzez spółkę Synoptis Pharma, prowadzi działalność w zakresie zarządzania markami własnymi: Apteo, Genoptim, CERA+ i Kic Kic. Obecnie w portfolio firmy znajduje się 500 produktów. W skład Grupy wchodzi również NEUCA MED, odpowiedzialna za rozwój usług i produktów dla pacjenta.

W skład tego segmentu wchodzą przychodnie lekarskie Świat Zdrowia, firmy zajmujące się badaniami klinicznymi, spółka odpowiedzialna za rozwój usług telemedycznych oraz biznesy e-commerce skierowane do pacjenta.

KM